onsdag 31 juli 2013

Keep swimming Helena!

Jag tänker Disney, "Hitta Nemo" och fisken Doris! Där har ni mig med ett enda mantra i huvudet: Fortsätt simma!

Doris är urskön och hon har en fin poäng!

Regn i luften. Heeelt spegelblankt i viken. Det droppar från träden och huttrande drar jag på mig våtdräkten.
75 meter från bryggan ligger en vit boj. Tanken är att simma intervaller mellan bojen och bryggan med fokus på tekniken.

Jag har tittat på Mikael Roséns frisimskola på Youtube och har lagt några viktiga råd på minnet.
  • Satsa på att simma långsamt med rätt teknik och hitta flytläget. Sedan är det lättare att simma fort.
  • Huvud, höfter och hälar ska ligga horisontellt i vattnet.
  • Glida på armtagen och tänka breda tag. 
  • Avslappnade händer, höga armbågar och se till att få bra tag i vattnet.
  • Titta ner.
Den första vändan känns stel och fel.
Roger påminner mig om att inte stoppa ner händerna för nära huvudet och tänka mer axelbrett med armarna och det är precis det jag behöver höra för att känslan i vattnet ska bli flera gånger bättre.

Sedan är det bara att köra Doris mantra: "Fortsätt simma, fortsätt simma."

När jag får in vatten i munnen, tappar takten i andningen så tvingar jag mig att lösa problemet utan att stanna.
Jag fixar det och tänker på ett annat råd som jag läste i en tråd på Funbeat:
"Töm lungorna ordentligt så att inte kroppen fylls med koldioxod och känslan av andnöd uppstår."

1000 meter senare bryter solen fram mellan molnen. Det mörka vattnet skiftar färg till grönt. När jag värmer mig i handduken och drar på mig min Houdini så måste jag bara krama Roger hårt av glädje. Sen konstaterar vi tillsammans:

"Det här är livskvalitet!"


Keep swimming Helena!!

Mulet visst men otroligt härligt!!

Ett privilegium att ha så nära till vattnet.

En fin förebild

5 kommentarer:

  1. Så fantastiskt bra att ha så nära till en sjö, vi får åka bil en bit vilket gör att bassängträningen oftast blir enklare att få till. Bra mantra och bra saker och tänka på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vilken fullträff att jag bestämde mig för att lära mig simma just den här vackra sommaren! Det är så härligt med öppet vatten-sim!!

      Radera
  2. Bra jobbat, det är ju också skillnad att simma i OW och inomhus!

    SvaraRadera
  3. Hej Helena,

    Jag har startat en grupp på facebook som heter "Simma" Om du är intresserad av att dela erfarenheter med likasinnade som är simintresserad är du varmt välkommen att joina. Hoppas att det kan bli ett bra community oavsett nivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa! Kul! Jag är ju helt insnöad på simningen just nu, klart jag joinar!

      Radera